Ergonomisch werken op kantoor? Zo doe je dat!
- Geplaatst op
- Door Mike De Koster
Het welzijn van je werknemers heeft een grote invloed op het succes van je bedrijf. Net daarom is een ergonomische kantoorinrichting en aanpasbaar kantoormeubilair zo belangrijk. Brand New Office helpt je graag bij een optimale inrichting van jouw professionele ruimte!
Volgens de Welzijnswet van 1996, dienen werkgevers maatregelen te nemen ter bevordering van het welzijn van de werknemers en ergonomietoepassingen te voorzien op de werkvloer. Ze moeten daarvoor een risicoanalyse maken en preventiemaatregelen nemen. Zowel werknemers als werkgevers zijn daar bij gebaat. Voor werkgevers loont het op lange termijn doordat hun werknemers minder vaak kampen met lichamelijke klachten en dus minder snel ziekteverlof moeten opnemen.
Rug- en nekklachten staan hoog in het lijstje van werkgerelateerde medische problemen. Uit onderzoek blijkt dat rugklachten maar liefst 88% van alle beroepsgerelateerde lichamelijke ongemakken uitmaken. Negen op de tien beroepsziekten zijn op de een of andere manier gerelateerd aan spier- en skeletaandoeningen, met vooral een focus op de rug, nek, schouders en polsen. Heb je een zittend beroep waarbij je hoofdzakelijk tijd achter je computerscherm doorbrengt, dan zijn voornamelijk een verkeerde zithouding of slecht kantoormeubilair de grote boosdoeners.
Pas onderstaande tips toe en verminder de kans op lichamelijke klachten!
Hoe kan ik mijn kantoor ergonomisch inrichten?
1. Ga voor een degelijke ergonomische bureaustoel en een aangepast werkblad
Een aangepaste, ergonomische bureaustoel en een in hoogte verstelbaar werkblad zijn dé belangrijkste elementen voor een goede zithouding. Bij een goede zithouding, is de hoek tussen je bovenlichaam en je bovenbenen groter dan 90 graden. Je heupen moeten dus hoger komen dan je knieën. Ergonomische bureaustoelen hebben als voordeel dat de rugleuning en het zitvlak dikwijls meebewegen. Je kan de weerstand van de rugleuning afstemmen op je lichaamsgewicht zodat je een mooie houding bekomt. Kies bij voorkeur voor een rugleuning met een bolle kromming onderaan de rug, die past in de holte van je lage rug en die een verstelbare zitdiepte heeft. De zitting moet ook voldoende dik zijn om de zitdruk laag te houden. Wanneer je ergonomische bureauwerkblad niet op de juiste hoogte in te stellen is, gebruik dan een ergonomische voetensteun.
2. Plaats je toetsenbord op de rand van je werkblad
Door rechtop op je stoel te zitten, met ontspannen schouders, voorkom je polsklachten Gebruik een polssteun om ervoor te zorgen dat je toetsenbord blijft liggen op de rand van je desk.
3. Zet je beeldscherm recht voor je
De positie van je beeldscherm heeft een grote invloed op je nekspieren. Zowel de hoogte als de positionering dragen bij tot een betere ergonomie. Zorg dat de bovenkant van het scherm op dezelfde hoogte staat als je ogen. Ben je wat groter, dan kan je je beeldscherm op een verhoogje zetten.
4. Gebruik een comfortabele en ergonomische computermuis
Een standaard computermuis is meestal horizontaal gericht. Daarbij draait je duim naar binnen toe en je elleboog naar buiten. Hierdoor is je hele arm onnodig gespannen. Bij gebruik van een ergonomische of verticale muis, is je arm veel meer ontspannen.
5. Beweeg voldoende
Uit onderzoek blijkt dat zitten het nieuwe roken is. Probeer daarom zoveel mogelijk te bewegen wanneer je werkt. Sta op regelmatige tijdstippen recht, om naar het toilet te gaan of een koffie te halen, of om naar de printer te gaan. Andere mogelijkheden om te bewegen zijn standing desks of balance boards.
Ben je op zoek naar professioneel advies voor het inrichten van je kantoor? Neem dan in kijkje in de webshop van Brand New Office. Op aanvraag komen wij bovendien bij je langs voor advies op maat voor je kantoorinrichting. Onze professionele adviseurs helpen je verder met de inrichting van je kantoor of zaak, al dan niet met behulp van gratis 3D-tekeningen.
Op aanvraag schakelen we ook een architect in indien een professionele tekening nodig is voor jouw project. Verder zorgen we ook voor de nazorg en eventuele nabestellingen. Neem gerust contact op met onze klantenservice om je adviesmoment aan te vragen of laat vrijblijvend een offerte opmaken voor jouw kantoormeubelen.