Tips, inspiratie en ideeën voor een efficiënte inrichting van jouw home office
- Geplaatst op
- Door Mike De Koster
Wanneer je veel van thuis uit werkt, is het belangrijk dat je een knusse, praktische en efficiënt ingerichte thuiswerkplek hebt. Intelligent ontworpen kantoormeubilair en een gepersonaliseerde werkruimte kunnen namelijk het verschil maken in productiviteit. Met deze tips tover jij je duffe home office om tot een slim thuiskantoor!
Maak een lijstje van must-haves
Vooraleer je holderdebolder aan de slag gaat en meubels, kaften en accessoires koopt, is het belangrijk stil te staan bij je elementaire kantoorbehoeften. Wat heb je allemaal nodig om te kunnen werken? Denk aan een ergonomische bureaustoel, een degelijke laptop, bestandsopslag, printer … Vergeet daarnaast ook geen handige accessoires zoals kabelgoten of een ladeblok. Zo houd je je werkruimte netjes en overzichtelijk. En dat boost je productiviteit.
Kies een geschikt bureau
De gemiddelde mens brengt nog steeds een heel aantal uren zittend achter het bureau door. Daarom is het noodzakelijk veel belang te hechten aan ergonomie. Probeer rug- en nekklachten te voorkomen door het aannemen van een gezonde werkhouding. Kies dus niet enkel voor het mooiste bureaumeubilair, maar ga voor ergonomie en werkcomfort.
Houd weliswaar wel een beetje rekening met je persoonlijke stijl. Verkies je een traditionelere uitstraling, dan is hout je beste vriend. Een industriële look bekom je eerder met meubilair met glas en staal. Wat je ook kiest, houd het consistent en trek je stijl door over je hele bureauruimte.
Naast het ergonomische en esthetische aspect van bureaumeubilair, is ook de praktische kant belangrijk. Kantoormeubilair dat je technologie integreert is bevorderlijk voor je efficiëntie. Houd dus zeker rekening met elektronische componenten zoals een videocamera of voldoende cable management. Zo houd je al die lelijke snoeren en kabels uit het zicht.
Ga voor voldoende opbergruimte
Voldoende opbergruimte is essentieel in een praktisch ingerichte home office. Het is bevorderlijk voor je productiviteit en efficiëntie. Denk na of je liever open of gesloten kasten hebt. Gesloten kasten bieden meer privacy en houden je kaften en materialen stofvrij. Open kasten geven je een goed overzicht van je spullen. Gebruik ook lades voor bestandsopslag om alles georganiseerd te houden. Werk eventueel ook met wandplanken om je administratie netjes weg te werken of om een plantje of kadertje op te zetten. Zo zorg je voor meer dynamiek in de ruimte.
Kies je locatie
Creëer je home office bij voorkeur niet in of nabij drukke kamers, zoals de keuken of de leefruimte. Zo voorkom je dat je afgeleid wordt door je partner, de kinderen of andere huisgenoten. Kies voor een rustige plek of kamer die je ook persoonlijk en efficiënt kan inrichten, zoals een bureauruimte of logeerkamer. Het is belangrijk dat je kan beschikken over een permanente ruimte die bestemd is om te werken. Richt de ruimte ook zo optimaal mogelijk in. Plaats je bureau op een plek waarbij je zoveel mogelijk gebruik kan maken van natuurlijke lichtinval.
Advies
Wil je gratis advies omtrent de inrichting van je kantoor? Contacteer de experts van Brand New Office. Wij helpen je graag verder!